מהי תוכנית עסקית - למה צריך אותה?
מה זה תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית טובה ניתן לדמות למפת ניווט טובה. היא בעצם הכלי שמסייע למנהל ולארגון העסקי כולו לנווט דרכו בנתיבי השוק העסקי ולדעת לאן לכוון. תוכנית עסקית שבנויה נכון ומושתת על יסודות והנחות יסוד מאוזנים ומבוססים מאפשרת לאוחז בה סוג של הצצה לעבר העתיד לבוא. התוכנית מציגה תמונת מצב של העסק ברמה האסטרטגית, הכללית, במימד השיווקי,התפעולי, הטכנולוגי, התמחור,הניהולי ושל הסביבה בה העסק פועל. יועץ עסקי טוב מקפיד תמיד לעקוב אחר תוכנית עסקית ולוודא כי המסלול המותווה הוא אכן הנכון והטוב ביותר לעסק.
למה צריך תוכנית עסקית?
תוכניות עסקיות הן סוג של הכרח בשוק העסקי של המאה עשרים ואחת. הסיבות לנחיצותה של תוכנית עסקית הן רבות ומגוונות, ריכזנו כאן את העיקריות שבהן:
- כתיבת תוכנית עסקית מאלצת את בעלי העסק לבצע בחינה רציונלית של פוטנציאל ומבנה העסק – רבות מתגלה כי הרעיון אולי טוב אבל הדרך לא מובילה לרווח
- מאפשרת הצגת רציונל פיננסי לבנק ע"מ לקבל מימון ואשראי
- מציגה מסגרת עבודה,יעדים ומטרות למנהלים ולצוות כולו
- מאפשרת בניית מודל תמחור ורווח צפוי
- מאפשרת בזמן הקמת עסק להבין האם העסק יהיה ריווחי או לא
- מאפשרת בזמן הקמת עסק לתאם ציפיות לגבי כמות ההשקעה וזמן תחילת קבלת החזר עליה
מהם מרכיבי תוכנית עסקית טובה?
תוכנית עסקית טובה מורכבת ממספר מרכיבים עיקריים, כתיבתם מערבת ייעוץ שיווקי, ייעוץ עסקי, ניסיון של הקמת עסק (אם מדובר על עסק חדש) ידע או ייעוץ פיננסי (בעיקר לצורך גיוס השקעה), היכרות של מודלים עסקיים שונים ועוד.
- תקציר מנהלים – זהו בעצם סוג של תמצות של תוכנית עסקית, הרעיון הוא להסביר מה המודל וכיצד בעצם העסק ירויח כסף, מה הם הסיבות או המרכיבים שיביאו את העסק לרווח.
- המוצר – מה בעצם השרות/ המוצר שהעסק רוצה לייצר או לשווק ומה יתרונותיו
- הסביבה – באיזה סביבה ושוק העסק פועל, אילו עסקים דומים ואילו לקוחות יש בה, מה גודל השוק וכו'
- התחרות – אילו איומים מבחוץ יש לעסק, מי הם מתחריו, מה יתרונותיהם וחולשותיהם לעומת העסק
- שיווק – כיצד העסק מתעתד לייצר פניות וצורך של שוק הלקוחות אליו, איך הוא מתכנן לפעול בסביבה העסקית אליה הוא מבקש לחדור
- מכירות- מי הם הלקוחות שיקנו מהעסק, כמה מכירות צפויות לפי התחזית להיות לעסק ולפי איזה סרגל התקדמות
- תחזית פיננסית – מה הצפי של הוצאה והשקעה שיהיו לפי ההערכה על מנת להגיע ליעד העסקי המוצג במתווה של תוכנית עסקית, מה ההערכה של כמות ההכנסות והרווח לאחר ההוצאות שצפויות להגיע לעסק
- נכסים – אילו נכסים יש לעסק בשלב בו נכתבת התוכנית ואילו יהיו לו בעתיד הנראה לעין בהתאם לתוכנית העסקית. נכסים כוללים בין היתר גם מוניטין, כח אדם מיוחד וכו'
בשלבי הקמת חברה חדשה, בין אם בארץ או חו"ל, יש להיוועץ עם מומחים בתחום שכן, הקמת עסק הינו עסק שדורש לא מעט תהליכים בירוקרטים שדורשים טיפול והתייחסות משום שביצוע שלבי הקמת עסק בצורה לא מדויקת ומקצועית עשוי לגרור הוצאות כספיות מיותרות ובזבוז זמן.
הקמת חברה דורשת הגשת טפסים, תשלום אגרות, ודיווחים לרשויות המס שמצריכים ניסיון והבנה מעמיקה בנושא.
ייעוץ והדרכה עסקית נכונים ימנפו את העסק ויחוללו שינוי מהותי בעסק בטווח הרחוק.
למידע נוסף אודות הקמת עסק באתר משרד רואי חשבון שטיינמץ עמינח ושות'
חשוב
כאשר ניגשים לבחור יועץ עסקי או יועץ שיווקי שילווה או שיבנה ויכתוב תוכנית עסקית חשוב מאוד לזכור כי יש פערי מחיר גדולים מאוד בתמחור של תוכניות עסקיות ולא בכדי. תוכנית עסקית טובה דורשת מאמץ והשקעה רבה מצידו של יועץ עסקי שכותב אותה. ניסיון לחסוך בעלות כתיבת תוכניות עסקיות יכול לעלות מחיר רב מאוד בהמשך אם זה בשלב גיוס הון ממשקיע או מימון מהבנק אשר יקבלו שניהם החלטה בכפוף לתוכנית עסקית ראויה. גם בהמשך הדרך הצעידה לאורה של מפת דרכים עסקית טובה (ע"ע תוכנית עסקית מהי*) תיקבע בהתאם לדיוקה של התוכנית העסקית.