ניהול עובדים - מיקסום יכולות העובדים
מיקסום יכולות העובד היה מאז ומתמיד משאת נפשו של כל בעל עסק ומנהל ארגון באשר הוא. הרעיון שניתן על ידי הכשרה נכונה לקבל מהעובד יותר עבור אותו שכר היא לא פחות ממסחררת. אולם ככלל ניהול עובדים וכמובן מיקסום יכולות עובדים בפרט אינם דבר של מה בכך.
לגבי השאלה האם ניתן לשפר ביצועים הרי שהתשובה היא כן רבתי. ניתן בהחלט לשפר ביצועי עובדים ולשפר את יכולותיהם. מיקסום יכולות ושיפור מיומנויות הן פונקציה של כלי הניהול וכלי העבודה אשר בהם מכשירים את העובד. אם אתם חפצים בעובדים בעלי הספק גבוה יותר אז תנו להם הכשרה עמוקה וטובה יותר.
ממה מורכב שיפור ומיקסום יכולות וביצועים?
מיקסום יכולות העובד נגזר ממספר פרמטרים מרכזיים:
- יכולות העובד והפוטנציאל שלו
- מצבו הרגשי של העובד
- מערכת הניהול הארגונית
- יכולות ההנעה וההכשרה של מנהליו הישירים
- ועוד (כי תמיד יש עוד)
מערכת שיפור מיומנויות או מיקסום יכולות העובד נבנית משני עמודי יסוד:
- הכשרה וחניכה חיצונית
- ניהול פנימי מוכוון למידה מתמשכת
שיפור היכולות בא לידי ביטוי בצורה שיפור מיומנויות, תפיסות ותודעה עסקית מקצועית המתייחסת למודל העסקי, תהליכי התקשורת מול הלקוח,כלים ומיומנויות טכניים. במקביל באפיון העובד, סגנונו, מבנה אישיותו ומה הם הדברים שמניעים אותו לצורך שימוש המנהל שלו.
חלוקת העבודה היא בין שיפר מיומנויות ויישור קו בסיסי ברמת תפיסות לבין עבודה עם מנהל העובדים על יכולות ניהול צוות עובדים, על ניהול עבודה חכם וכמובן ניהול זמן בצורה שתגדיל מוטיבציה אצל העובדים ולא מה שקורה לרוב שזה ניהול שמייצר דמורליזציה שמובילה להפחתת הספק ויכולות העובד.
איך עושים את זה?
תהליכי מקסום, שיפור והעצמת הספק העובדים מורכב כאמור משלבים שונים. חשוב להבין כי אין נוסחה אחידה וכי כל מקרה מאופיין ונמדד לגופו של עניין. אולם מספר דברים שיתרחשו בכל תהליך של שיפור המערכת אם רוצים לוודא הצלחה.
הדבר הכי חשוב הוא לא להסתפק בעובד בלבד אלא לתת מיקוד ויחס למי שאמון על ניהול צוות עובדים ועל ניהול עבודה בארגון.
יועץ עסקי או יועץ ארגוני השולט בתכנים המקצועיים של הארגון העסקי ולקוחותיו מתחיל כמעט תמיד ביישור קו על ידי מפגש מרוכז בו הוא מציג שפה ארגונית, כלים ומיומנויות כליים אשר אופיינו כחסרים לרוב הצוות ועל ידי כינוס ההנהלה ומתן כלי ניהול להם בנפרד.
השלב השני הוא הצגת אמנה ניהולית לטובת פיתוח העובד וכישוריו. אחרי זה עוברים למערך משולב של הכשרה אישית של העובד על ידי היועץ ועל ידי מנהלו הישיר, לעיתים יחדיו ולעיתים בנפרד. במקביל פיתוח יכולות הניהול, ההנעה ויכולות ההכשרה של המנהל על ידי היועץ משופרים.
הדבר מניסיוננו שעושה את ההבדל הוא בניית שולחן עגול וצוותי עבודה עצמאיים מתוך הצוות בו העובד לומד יחד עם חבריו מניסיונו הוא וניסיונם ועל ידי מפגשים שוטפים עצמאיים שלהם על טעויות, על הצלחות ועל מה עובד ומה לא וכך ממשיך בשיפור קבוע.